زعفران تقلبی نخرید
23 شهریور

روشهای شناسایی زعفران تقلبی:

به دلیل ارزش بالای این محصول، این گیاه همواره در معرض تقلب های زیادی قرار گرفته است که ما نمونه ای از رایج  ترین  نوع تقلب هارا بیان میکنیم:

1-افزایش وزن زعفران از طریق مرطوب کردن آن با روغن و عسل و…

2-رنگ کردن جوانه گندم وذرت با رنگهای مصنوعی که برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است.

3-استفاده از زنگ طبیعی این گیاه( رنگ استخراج شده از کلاله یا رنگ‌های طبیعی یا مصنوعی دیگر ) برای رنگ کردن قسمت های سفیدِ زعفران، که محترمانه ترین نوع تقلب میباشد.

تشخیص دادن زعفران اصلی برای مشتریان عزیز معمولا کار آسانی نیست، زیرا

اولا: هنگام خرید نمیتوانند بسته بندی زعفران را باز کرده و تقلبی بودن یا اصلی بودن آن را تشخیص دهند.

دوما: بعضی از تقلب ها فقط توسط آزمایشگاه قابل تشخیص است.

با این وجود ما رایج ترین روشهای شناسایی زعفران اصلی را به طور خلاصه بیان می کنیم.

  • استفاده از کاغذ کاهی یا روزنامه:کمی زعفران را بین روزنامه قرار داده وفشار دهید اگر زعفران پودر شد وصفحه کاغذ یا روزنامه چرب نشد زعفران اصلی است در صورت چرب شدن زعفران تقلبی میباشد.
  • شیپوری بودن سر شاخه های کلاله زعفران:کلاله دارای سه سر شاخه شیپور مانند میباشد به گونه ای که هر چه از قسمت سر شیپور به قسمت پایین تر میرویم شیپور باریک و باریک تر میشود( در صورت پودر بودن زعفران فقط آزمایشگاه اصل یا تقلبی بودن زعفران را تشخیص می دهد).
زعفران اصل از تقلبی رو میتوانید از روی ظاهر آن هم تشخیص دهید
  • استفاده از گاز شهری:مقداری این محصول را روی گاز بگیرید اگر رنگ آن بنفش یا نارنجی شود نشان از این دارد زعفران خالص است ولی اگر زعفران به رنگ زرد تبدیل شود نشان از تقلبی بودن زعفران دارد
  • سرعت رنگ دهی پایین:زعفران اصلی سرعت رنگدهی پایین تری نسبت به تقلبی دارد.

روشهای دیگری نیز برای تشخیص زعفران وجود دارد ولی بهترین کار این است که هنگام خرید زعفران آن را از فروشگاه ها و برند های معتبر ( نماشوم )خریداری کنید.